aditya-saxena-_mIXHvl_wzA-unsplash

ACT Acceptance and Commitment therapy

Herken je dat je:
  wil werken aan een betere gezondheid, maar het moeilijk vindt om het vol te houden?
  geen blijvende manier hebt gevonden om gezond gedrag vol te blijven houden?
  vanwege vermoeidheid, moeilijke omstandigheden of rotgevoelens ongezonde keuzes maakt?

ACT combineert verschillende concrete vaardigheden zodat je:
  in contact komt met wat je écht belangrijk vindt (waarden) 
  om kunt gaan met moeilijke gevoelens, gedachten en lichaamssensaties, zodat je kunt je blijven handelen naar je waarden
  haalbare doelen kunt stellen en er als vanzelf voor gaat doordat je keuzes maakt die passen bij wie jij wilt zijn

Acceptatie: omgaan met vervelende gedachten, gevoelens en omstandigheden
 Defusie: loskomen van je gedachten, zodat deze je minder raken
 Het zelf: een andere meer flexibele relatie met jezelf creëren
 Hier en nu: mindfulness, alles wat je denkt, voelt en ervaart zonder oordeel 
 Waarden: ontdekken wat je werkelijk belangrijk vindt in het leven
 Toegewijde actie: Dingen gaan ondernemen op basis van je waarden

ACT vaardigheden zorgen ervoor dat je mentaal flexibeler wordt. Door anders te kijken naar obstakels die je tegenkomt, kun je blijven werken aan je doelen.